Інформація для батьків першокласників
Пам'ятка батькам першокласника
Готовність дитини до школи
Інтелектуальна готовність – це сформованість уваги, розвиненої пам’яті, операції аналізу, синтезу, узагальнення. До 6 років дитина повинна знати свою адресу, назву міста, де мешкає, назву країни, її столицю; ім’я та по батькові батьків, де вони працюють. Розуміти, що їхня бабуся – це мама батька чи матері. Повинна знати пори року, їх послідовність й основні ознаки, назви місяців, дні тижня; основні види дерев, квітів, розрізняти домашніх і диких тварин, тобто орієнтуватись в часі, просторі, найближчому оточенні.

Мотиваційна готовність– це бажання школяра прийняти нову соціальну роль. Для цього важливо, щоб школа подобалась своєю головною діяльністю – навчанням.

Вольова готовність – це вміння поставити мету, прийняти рішення, намітити план дій, виконати його, виявити зусилля, оцінити результат свого вольового зусилля.

Комунікативна готовність – вміння ввійти в дитяче товариство, діяти разом з іншими, поступатися підкорятися.

Адаптація (пристосування) дитини до школи

І етап (2-3 тижні ) – орієнтовний, коли у відповідь на весь комплекс нових впливів бурхливо реагують усі системи організму «фізіологічна буря».

ІІ етап (1-2 місяці) – помітне нестійке пристосування, коли організм шукає і знаходить певні оптимальні варіанти реакцій на ці впливи.

ІІІ етап (до 3-6 місяців) – періодвідносно стійкого пристосування, коли організм знаходить найбільш оптимальні варіанти реагування на навантаження.

Що відбувається в організмі дитини в перші дні навчання?

- нестійка працездатність;

- дуже високий рівень напруження серцево-судинної системи;

- низькі показники координації різних систем організму між собою;

- зміни функціонального стану центральної нервової системи;

- різке зниження навчальної активності;

- зниження працездатності;

- до кінця першої чверті маса тіла зменшується у 60% дітей;

- скарги на втому, головний біль, сонливість, погіршення апетиту, поганий сон;

- розгальмованість рухова або в’ялість, втома;

- розлади кишково-шлункового тракту;

- підвищення артеріального тиску.

Поради батькам щодо запобігання шкільній дезадаптації

- формуйте позитивне ставлення до школи;

- виявляйте інтерес до шкільних справ та успіхів дитини;

- формуйте адекватну самооцінку;

- не перевантажуйте дитину надмірними заняттями, чергуйте їх з грою;

- навчайте етичних норм спілкування з однолітками та дорослими;

- привчайте самостійно долати труднощі, які під силу подолати 6-річній дитині;

- частіше хваліть, а не докоряйте;

- пам’ятайте, що кожна людина має право на помилку;

- частіше згадуйте себе у дошкільному віці;

- любіть дитину безумовною любов’ю, приймайте її такою, якою вона є.

1. Підтримайте в дитині її прагнення стати школярем. Ваша щира зацікавленість в її шкільних справах і турботах, серйозне відношення до її перших досягнень і можливих труднощів допоможуть підтвердити значущість нового положення і діяльності.

2. Обговоріть з дитиною ті правила і норми, з якими вона зустрінеться в школі. Поясніть їх необхідність і доцільність.

3. Ваш малюк прийшов у школу, щоб вчитися. Коли людина вчиться, у неї може щось не відразу виходити, це природно. Дитина має право на помилку.

4. Складіть разом з першокласником розпорядок дня, стежте за його дотриманням.

5. Не пропускайте труднощів, які можуть виникнути у дитини на початковому етапі навчання в школі. Якщо у першокласника, наприклад, є логопедичні проблеми, постарайтеся впоратися з ними на першому році навчання.

6. Підтримайте першокласника в його бажанні добитися успіху. У кожній роботі обов'язково знайдіть, за що можна було б його похвалити. Пам'ятайте, що похвала та емоційна підтримка ("Молодець!", "Ти так добре впорався!") здатні помітно підвищити інтелектуальні досягнення.

7. Якщо вас щось турбує в поведінці дитини, її учбових справах, не соромтеся звертатися за порадою і консультацією до вчителя або шкільного психолога.

8. Зі вступом до школи в житті вашого малюка з'явилася людина авторитетніша, ніж ви. Це вчитель. Поважайте думку першокласника про свого педагога.

9. Навчання - це нелегка і відповідальна праця. Вступ до школи істотно міняє життя дитини, але не повинно позбавляти її різноманіття, радості, гри. У першокласника повинно залишатися досить часу для ігрових занять.

Тест для батьків «Чи відбувається процес адаптації у вашої дитини?»

Відповідайте на запитання «так» або «ні».

    • 1. Чи з гарним настроєм дитина повер­тається зі школи?
    • 2. Чи завжди син (донька) виконують ваші прохання?
    • 3. Чи готова дитина виконувати вимоги вчителя?
    • 4. Чи охоче ходить до школи?
    • 5. Чи є в нього (неї) друзі серед одноклас­ників?
    • 6. Чи подобається дитині виконувати до­машнє завдання?
    • 7. Чи є в нього (неї) улюблені предмети в школі?
    • 8. Чи часто вчитель робить зауваження вашій дитині?
    • 9. Чи були у сина (доньки) сварки з одно­класниками?
    • 10. Чи доводилося першому (ій) розпочи­нати бійку?

Аналіз результатів тестування: Поставте по два бали за кожну відповідь «так» на запитання 1,2,3,4,5,6,7 і по одному балу за кожну відповідь «ні» на ці запитан­ня; запитання 8, 9, 10 — «так» — один бал, «ні» — два бали. Обчисліть результати. Максимально — 20 балів, мінімально — 10 балів.

18—20 балів — адаптація до шкільного навчання проходить успішно, досить тільки підтримувати дитину.12—17 балів— дитині потрібно більше часу для адаптації, цікавтеся її справами, допомагайте. 10—11 балів—є труднощі у пристосуванні до шкільних умов. Потрібне терпіння і заці­кавленість, знання сьогоднішніх труднощів дитини, допомога та розумна підтримка.

Ознаки дезадаптації дитини до навчання в школі
  • труднощі у навчанні, стійка неуспішність;
  • порушення відносин з однолітками, батьками, вчителем;
  • небажання відвідувати школу;
  • соматичні прояви: головний біль, підвищена стомлюваність, глибокий спад працездатності на кінець дня, тижня;
  • підвищена тривожність, плаксивість, невміння будувати стосунки з дітьми та дорослими;
  • відставання у навчанні;
  • емоційні порушення: емоціональна нестійкість, зниження самоконтролю, соціальної сміливості, зниження дружніх проявів, підвищена тривожність, замикання у собі;
  • прояви дефіциту уваги, неготовність до тривалого спілкування.

Слід пам’ятати, що при виникненні перших ускладнень, небажання йти до школи слід порадитись з учителем або психологом.

Кiлькiсть переглядiв: 73